目的

研究コンソーシアムの設置目的

グローバル化する知識基盤社会で活躍しうる国際的な人材を育成することは、高等教育機関の重要な今日的使命である。日本でも「留学生30万人計画」(2008年)、「留学生交流支援制度(短期受入れ・短期派遣・長期派遣)」(2009年)、「グローバル30 」(2009年)、「大学の世界展開力強化事業」(2011年)、「グローバル人材育成推進事業」(2012年)と近年、文部科学省が立て続けに、高等教育の国際教育を推進する政策的事業を打ち出している。海外の大学との連携の下、外国人留学生、日本人学生がともに学びあうことにより、多様性の中で他者と議論をし、意見を交換しながら、新しい価値を生み出すようなコミュニケーション力を身につけさせること、答えのない問題に対して自ら解を見出していくような主体的学修を促すことが急務となっている。また、高等教育機関においては、国際化促進のための戦略の策定と評価が、大学のグランド・デザインにおける中心的課題となっている。国際教育および大学国際化にかかわる調査研究も定量的なアウトプット分析から、アウトカムとインパクトを重視した定性的な分析も含んだ多角的なものへとシフトしていくことが世界的な潮流となっている。その一方、日本では、大学の国際化と国際教育にかかわる事業や研究が時限を切った公的資金(競争的資金)に過度に依存する傾向があり、持続的な国際教育推進のために継続性と自立性のある調査研究体制を確立していくことが求められている。
本研究コンソーシアムは、大学の枠組みを超えて、以下のような研究課題を推進していく。

  • グローバル人材育成と学習成果分析に関する研究
  • 大学国際化と国際戦略にかかわる組織(機関)評価の研究
  • 世界の留学交流および留学生受入れ・送出し政策などの比較研究
  • 国際的な大学間連携、教育交流を促進するための制度、システムの研究
  • 持続的な国際教育促進のための研究

こうした研究を通じ、日本の高等教育の国際化に貢献するとともに、グローバル人材育成に寄与しようとするものである。


In January 2014, we established the Research Consortium for the Sustainable Promotion of International Education (RECSIE) with the aim of making contributions to the internationalization of higher education and promoting a research agenda that goes beyond the borders of our individual universities.
It is a critical mission for higher education institutions to nurture global talent who can succeed in today’s rapidly globalizing knowledge-based society. In recent years, the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) has launched many initiatives to help achieve this mission. These initiatives include “300,000 International Students Plan” (2008), “Student Exchange Support Program (Scholarships for Short-term Study in Japan and abroad)” (2009), “Global 30” (2009), “Re-Inventing Japan” (2011), “Go Global Japan” (2012), and “Top Global University ” (2014) projects.
Against this backdrop, an urgent task for Japanese universities has been to collaborate with universities around the world, establishing joint teaching and joint degrees and creating an environment where international and Japanese students can study together. In such an environment, students are able to exchange views with classmates from diverse backgrounds, and acquire communication and problem-solving skills that help them form new values. At the same time, establishing institutional strategies and developing effective assessment programs for promoting internationalization has also become a main focus of universities’ long-term planning.

Research conducted worldwide in the fields of international education and the internationalization of higher education has recently shifted focus from a quantitative analysis of outputs to a broader, qualitative analysis of outcomes and impacts. In Japan, however, such research is hampered by an excessive reliance on time-bound public funding which is competitively allocated to researchers. This system hinders the continuity and autonomy of research projects. Therefore, a new structure is that enables more sustainable research on international education is called for.

Our Research Consortium breaks through the borders of individual universities, and promotes the following research agenda.

  • Research on global talent (globally minded workforce) and learning outcome analysis
  • Research on the evaluation of organizations and institutions concerned with university internationalization and international strategy
  • Comparative research on worldwide student exchange programs and student mobility (inbound and outbound) policies
  • Research on systems that promote international inter-university cooperation and educational collaboration
  • Research for the promotion of sustainable international education

Through our research on these issues, we endeavor to contribute to the internationalization of higher education in Japan, and to the development of global talent (globally minded workforce).